09 februari 2006

De Deense cartoons: waar kapitalistische globalisering en multicul elkaar weer eens ontmoeten

Het protest van de moslims tegen de cartoons van de profeet Mohammed deint alsmaar uit. Ook in Brussel en Borgerhout betoogden reeds enkele duizenden moslims. De Deense minister van Buitenlandse Zaken stelde terecht dat de onlusten al lang niet meer om de spotprenten, maar om een confrontatie tussen culturen gaan. De multinational Carrefour, actief in de distributiesector, heeft beslist deel te nemen aan de boycot van Deense producten. In Cairo voegde Carrefour ondertussen de daad bij het woord en nam Deense artikelen uit de winkelrekken “uit solidariteit met de Egyptische en islamitische gemeenschap”.

Daarmee kiest Carrefour voor de islamitische onverdraagzaamheid, en gaat dit bedrijf zelfs in tegen de Europese Commissie (die bezwaarlijk van “extreem-rechtse” sympathieën kan verdacht worden). “Een boycot van Deense producten is per definitie een boycot van Europese producten” verklaarde de Europese Commissie terecht op dinsdag 7 februari Iran gewaarschuwd voor een mogelijke handelsboycot. De Iraanse minister van Handel Massud Mirkazemi had eerder aangekondigd dat Iran uit protest tegen de publicatie van de omstreden Mohammed-cartoons alle Deense producten zou weren!

Maar het houdt niet op bij Carrefour. Beducht voor represailles vanuit de Moslim-wereld, heeft de multinational Nestlé (voedingsindustrie, van Zwitserse oorsprong) via grote advertenties op de voorpagina van de Arabische krant Asharq al-Awsat verklaard geen Deens bedrijf te zijn. Aanleiding voor de actie van Nestlé is de Arabische boycot in reactie op de actuele rel rond spotprenten, die in september 2005 zijn gepubliceerd in de Deense krant Jyllands-Posten. In de advertenties laat Nestlé weten, dat het melkpoeder van de merken Nido en Klim “niet geproduceerd wordt in Denemarken of geïmporteerd werd uit Denemarken”. Beide melkpoeders werden wel genoemd in de boycot-lijsten met Deense producten, die circuleren in een aantal Arabische landen.

Een woordvoerder van Nestlé ontkent tegenover de Nederlandse Volkskrant dat het bedrijf de boycot benut om marktaandeel af te snoepen van de Deense concurrentie. Hij benadrukt dat het bedrijf de consument alleen wilde informeren over de waarheid over de melkpoeders Nido en Klim. De woordvoerder meldt voorts dat Nestlé geen schade heeft ondervonden van de boycot in het Midden-Oosten.
Het bedrijf dat ondertussen het meeste lijdt onder de boycot, is het Deense Arla Foods. Afgelopen maandag sloot het bedrijf de productie in Saudi-Arabië. Het bedrijf wil 140 mensen ontslaan. Ook dit bedrijf zoekt de publiciteit op om erger te voorkomen en verklaart in Arabische kranten afstand te nemen van de spotprenten.

Geen opmerkingen: