17 oktober 2006

Voorpost-axie tegen amerikanisering

Gisteren, 16 oktober, was het Wereldvoedseldag. Voor de heel-Nederlandse actiegroep Voorpost, actief in zowel Vlaanderen als Nederland, een ideale gelegenheid om actie te voeren tegen de veramerikanisering van onze cultuur in het algemeen en tegen de nefaste invloed van de hamburgerindustrie in het bijzonder. Een snelle hap is tegenwoordig zeer populair, maar of zo’n hap ook gezond is en of de producenten ervan verantwoord te werk gaan, is maar de vraag. Enkele bedenkingen bij de hamburgerindustrie:

- McDonald’s en co brengen overal hetzelfde voedsel aan de man. Vroeger had iedere streek z’n eigen eetcultuur, nu wordt die vervangen door de eenheidshamburger van McDonald’s en co;
- McDonald’s en co leveren producten af die verre van gezond zijn: eenzijdige samenstelling, teveel vetten, teveel suikers. Supersnelle slachtingen vergroten het risico op voedselvergiftiging en besmettingen;
- De grote hoeveelheden verpakkings- en promotiemateriaal dragen vooral bij aan de afvalberg; - De voedselverspilling in fastfood-restaurants is enorm. Om de tien minuten worden de niet-geconsumeerde klaargemaakte producten weggegooid;
- Kleine en middelgrote boeren die niét leveren aan de fastfoodindustrie, omdat de geboden prijzen té laag zijn voor niet-megagrote bedrijven, kunnen het in hele streken wel vergeten. In sommige slachthuizen die werken voor de fastfoodindustrie worden alle veilgheids- en hygiëneregels aan de kant gezet. Medewerkers in de restaurants zijn niet meer dan de menselijke component in een gigantisch grote machine;
- Kinderen worden gebruikt en misbruikt, onder andere met speeltjes, speelhoeken en op kinderen gerichte publiciteit, als willoze consument én aanbrenger van “grote” consumenten;
- Fastfood smaakt zonder kunstmatige en zogenaamd “natuurlijke” smaakstoffen letterlijk naar ... niets. Noch de vriendelijkheid van de medewerkers, noch het eten, noch de verwerking van de “grondstoffen”, noch de manier waarop gewerkt wordt, heeft ook maar iets natuurlijks;
- Alleen al het verspreiden van dit soort boodschappen heeft bewuste consumenten in verschillende landen jaren aan processen vanwege McDonald’s en co gekost. De fastfoodindustrie heeft het niet voor de vrije meningsuiting;

Iedereen eet wat hij wil. Maar het kan geen kwaad eens twee minuten na te denken over de vraag of de “happy meal” wel zo “happy” is en maakt. Daarom vatte Voorpost-Vlaanderen gisteren post aan een McDonald’s-“restaurant” in Gent met een spandoek “Met Voorpost eet je gezond”. Honderden bezoekers werden vergast op een gezonde appel en kregen een pamflet mee waarop tekst en uitleg werd verstrekt rond de actie. Identieke acties werden gevoerd bij een aantal vestigingen van McDonald’s in Nederland, alwaar – zoals in Vlaanderen – het protest tegen de massaconsumptie, de 24-uurseconomie en het verdringen van de eigen cultuur door de commerciële massacultuur al een aantal jaren een terugkomend Voorpost-actiethema is.

Johan Vanslambrouck Voorzitter Voorpost

Luc Vermeulen Actieleider

Björn Roose Persverantwoordelijke

--------------------------------------------------------

Met VJW kunnen we deze axie enkel maar toejuichen, proficiat aan de axievoerders!








Geen opmerkingen: